Friday, May 10, 2013

Ego, marah, benci.

Assalamualaikum and hallo. \(^_^)/

aku nak share something ni. something that really related to me. and maybe its related to you too. hmmm.

Memelihara perasaan benci dan marah, bererti menyimpan egoisme, bererti adanya sikap menyalahkan orang yang dibenci. menyalahkan orang lain juga bermaksud membenarkan sikap dan tindakan sendiri sedangkan sikap itu sudah sejak awal dituntut iblis ketika penciptaan Nabi Adam as. kisah ini memberikan gambaran bahawa perasaan benci bukan mengakibatkan fitnah dan permusuhan sahaja bahkan penyakit batin yang boleh membunuh maruah seseorang Mukmin yang mendambakan keredhaan Illahi. 

Sikap paling bijaksana ialah selalu berusaha menilai diri sendiri, sekaligus menjadi pemaaf. itulah yang dilakukan oleh Nabi sepanjang perjalanan hidupnya kerana baginda adalah qudwah hasanah (contoh yang terbaik) kepada setiap Mukmin. fikir-fikirkan dan selamat beramal. 

Allahurabbi. memang terkena kat batang hidung sendiri kan? dushh dushh dushh sampai kemek !

susah betei nak jadi pemaaf ni kan ? sebab hati keras, hitam, kotor. T_T

currently i'm not able to forgive someone. its really hurt my heart and what that person did left me with a very deep deep wound. it takes time to heal.

ya Allah, permudahkanlah kami untuk menjadi seorang yang pemaaf. jadikanlah kami seorang yang dapat memaafkan orang lain sebanyak mana yang kami mahu Engkau ya Allah untuk memaafkan kami. astaghfirullah T______T

moga2 kita menjadi orang yang pemaaf dan mudah untuk meminta maaf.





No comments:

Post a Comment